ESP (Soy Protein Isolate Powder) / Keperluan Protein

Entri kali ini akan dibincangkan mengenai keperluan protein dalam tubuh kita...

Kenapa kita perlukan protein?

Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai orgn dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fungsi psikologi. Maka, setiap organ kita memerlukan protein. Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, bantut pertumbuhan, masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormon, dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kepada kematian.



Apa Akan Jadi Jika Kurang Protein?




Kecenderungan yang terjadi akibat kekurangan protein cukup beragam. Ada beragam gejala ganjil yang muncul dan diterjemahkan oleh ilmu kedokteran sebagai penyakit. Apa saja? Berikut di antaranya:

Marasmus

Penyakit akibat kekurangan protein ini (biasanya disertai juga dengan gejala kekurangan karbohidrat) cukup berbahaya. Gejalanya antara lain terjadinya penurunan berat badan yang signifikan, dehidrasi berlebihan, serta tampilan fisik yang jauh lebih tua dibanding usia sebenarnya. Penyakit berbahaya ini biasanya terjadi pada anak-anak yang sedang dalam masa pertumbuhan. Jika tidak ditanggulangi secepatnya, marasmus bisa saja menggiring penderitanya pada kematian.

Kwashiorkor 

Menurut penelitian University of Maryland Medical Center, penyakit bernama unik ini biasanya menimpa anak-anak di usia remaja. Umumnya gejalanya antara lain kelelahan yang luar biasa, muncul bengkak di perut, terjadinya retensi cairan, sering mengalami diare, kondisi emosional labil sehingga sulit menahan emosi dan masih banyak lagi lainnya. Jika pada marasmus penderitanya cenderung kurus maka pada Kwashiorkor, tampilan penderita terlihat normal. Tapi jangan salah, jika penyakit ini tidak segera ditindak lanjuti, penderita yang masih remaja akan terhalang pertunbuhannya, mengalami ganguan kognisi bahkan mengalami cacat mental.

Cachexia 

Penyakit akibat kekurangan protein ini muncul dengan gejala seperti terjadinya penipisan otot rangka, terjadinya degradasi protein, terdapat penurunan berat badan yang ekstrem, memicu penyakit kanker ganas di lambung, hati, usus, dan lain-lain. Mereka yang terkena Cachexia selalu merasa lelah meski hanya beraktifitas ringan saja. Menurut American Journal of Clinical Nutrition, penyakit Cachexia ini bisa mengarah pada kematian jika tidak ditangani secara serius.



Bekal Protein dengan ESP

ESP ni merupakan makanan tambahan protein yang berasaskan kacang soya. Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta suplemen ini. Hakikatnya, pengasingan protein yang pertama ini dihasilkan oleh Dr. Shaklee pada awal 70-an. Di mana, kini banyak ujian klinikal telh membuktikan bahawa Dr. Shaklee telah lama mengetahui protein soya adalah faktor utama dalam penjagaan kesihatan yang unggul.




Energizing Soy Protein ini diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang tinggi yang pernah dihasilkan. Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi "non-GMO" (non-Genetically Modified Organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah.




Cadangan Pengambilan ESP

~ 2-3 kali sehari
~ 2 sudu besar (perut kosong) / boleh dicampur dengan Meal Shakes dan Performance Drink)

JANGAN FIKIR PANJANG JIKA NAK KEKAL SIHAT.. KLIK LINK DI BAWAH UNTUK MEREALISASIKAN IMPIAN ANDA
Saya Nak Beli ESP

- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - Berminat dan nak tahu cara nak beli? Hubungi saya untuk info lanjut... Email: wnyshoppe@gmail.com H/P no: 019 4166909 ID Shaklee: 931108 Blog: http://wnyshoppelgk.blogspot.com Page: https://www.facebook.com/wnyshoppe

No comments:

Post a Comment