Soalan:

Apakah hukumnya sekiranya tidak mengazan atau mengqamatkan bayi sejurus selepas dia dilahirkan. Sebaliknya amalan tersebut dilakukan pada hari kedua dan seterusnya.

Jawapan: 
Pertama sekali hendaklah diketahui bahawa tidak ada hadis sahih dalam bab ini. Hadis masyhur yang menyebutkan bahawa: Aku melihat Rasulullah mengumandangkan adzan (sepertimana azan untuk solat) pada telinga Hasan bin ALi saat beliau dilahirkan oleh Fatimah adalah lemah [Dha'if Sunan al-Tirmizi, no: 1436/1514, Musnad Ahmad, no: 22749/23869].
Pun begitu, tidak mengapa jika hendak mengamalkan hadis ini. Tetapi perhatikan bahawa azan dan iqamat tersebut adalah pada saat bayi dilahirkan, bukan sehari dua kemudian. Jika tidak sempat untuk azan dan iqamat pada saat dilahirkan, maka tidaklah mengapa kerana amalan ini bukanlah sunnah yang sabit di sisi Rasulullah.