Warna Kuku Berubah?

Assalamualaikum, wahh... kita sekarang ni diturunkan ujian.. bermacam-macam ujian. Allah nak tengok kita sebenarnya... Namun, percaya lah.. ada hikmah di sebalik segala yang berlaku.. 

Sebenarnya saya nak kongsi pasal info sihat ni. Tadi saya sengaja ronda2 kat Google untuk cari info mengenai kesihatan. Namun, saya terjumpa satu artikel yang agak menarik perhatian saya untuk membacanya. Izinkan saya untuk berkongsi dengan anda mengenai perubahan warna kuku ya..

TAHUKAH ANDA…
Perubahan Kuku Tanda Berpenyakit. Kuku adalah sebahagian daripada badan yang boleh membantu menentukan kesihatan seseorang. Kuku yang sihat biasanya berwarna merah jambu dengan permukaan yang berkilat.
Anda perlu berhati-hati apabila terdapat perubahan seperti tompok berwarna putih atau kekuningan, kerana ia boleh menjadi tanda masalah kesihatan.
Perubahan-perubahan lain seperti warna kuku pucat, putih, biru atau kuku yang bentuk berombak juga isyarat kehadiran masalah dalam badan. Beberapa penyakit yang menyerang hati, paru-paru, dan jantung juga dapat dilihat daripada perubahan dalam kuku.

Berikut adalah beberapa tanda-tanda untuk melihat tanda penyakit daripada kuku, seperti yang dilaporkan oleh laman WebMD:
1. Kuku putih
Jika warna kuku anda kebanyakannya putih dengan tepi gelap, maka ini boleh menjadi tanda-tanda penyakit hati seperti hepatitis. Masalah hati lain menandakan warna kuku kekuningan.

2. Kuku Pucat
Kuku pucat adalah petanda penyakit seperti anemia, penyakit hati, kekurangan zat makanan, dan kegagalan jantung kongestif.

3. Kuku Kuning
Salah satu tanda biasa ialah apabila kuku kuning jangkitan kulat. Apabila jangkitan menjadi lebih teruk, kemudian menebal dan rapuh. Dalam beberapa kes, kuku kuning menunjukkan penyakit tiroid, paru-paru, kencing manis, atau psoriasis

4. Kuku kebiruan
Kuku kebiruan menunjukkan badan tidak mendapat oksigen yang mencukupi. Ini boleh menunjukkan jangkitan paru-paru, seperti pneumonia. Beberapa masalah jantung juga boleh dikaitkan dengan kuku kebiruan.

5. Kuku Beralur
Apabila permukaan kuku yang beralun atau kasar, ia menjadi tanda awal inflammantory psoriasis atau arthritis (radang sendi). Satu lagi perubahan yang biasanya berlaku ialah, kulit di bawah kuku kelihatan merah ke perang.

6. Kuku pecah atau berpecah
Kuku kering dan rapuh sering dipecahkan, tanda penyakit tiroid. Kuku kekuningan yang memecah masuk ke tanda-tanda jangkitan yis.

7. Kuku bengkak dan bengkok
Apabila kulit di sekitar kuku kelihatan merah dan bengkak, ia adalah tanda-tanda keradangan lipatan kuku. Gejala-gejala ini boleh berlaku akibat lupus atau kerosakan kepada sambungan rangkaian yang lain. Jangkitan juga boleh menyebabkan kemerahan atau keradangan lipatan kuku.

8. Garis-garis hitam di bawah kuku
Keadaan ini perlu diperiksa secepat mungkin. Garisan menegak berwarna hitam pada kuku boleh menjadi tanda melanoma, sejenis kanser kulit yang paling bahaya.

9. Kuku sering menggigit
Kuku menggigit mungkin tidak lebih daripada tabiat lama. Tetapi dalam sesetengah kes ia menunjukkan kebimbangan yang terus wujud. Kuku menggigit boleh dikaitkan dengan gangguan psikiatri dan tingkah laku obsesive-kompulsif. Jika tidak boleh berhenti, anda perlu segera berjumpa doktor

Walau bagaimanapun hanya sebahagian kecil. Bahagian pertama kuku tidak berubah jika apa-apa yang berlaku kepada badan. Perubahan kuku juga lulus yang sama dalam semua orang. Tidak semua orang yang berkuku putih mempunyai diabetes. Jika anda bimbang dengan mengenai kuku anda, ia adalah baik untuk segera melawat dermatologis.
P/S : Sekiranya artikel ini telah memberi sedikit info tentang Perubahan Kuku Tanda Berpenyakit sila tinggalkan sepatah dua kata di ruangan komen atau kongsikan kepada rakan2 …. Terima Kasih.

Sebenarnya Shaklee ada satu supplement yang boleh membantu anda menjaga kesihatan kuku dari dalam. Kuku pun penting tau.. jangan ingat kuku ni remeh. Bila kita ada kuku sihat, secara tak langsung jari tangan kita nampak cantik. Kita pun happy kan?

Yang saya cakap Shaklee ada supplement tu adalah GLA Complex. Anda boleh rujuk pada khasiat-khasiat GLA Complex pada gambarajah kat bawah ni..



Inilah sahabat baik kaum hawa tau...anda patut ambil ni.. tetapi jangan tak tahu yang kaum adam pun boleh mengamalkan pengambilan GLA ni.... nanti saya kongsi khasiat GLA Complex untuk kaum adam ye...

Oklah... sampai kita jumpa lagi... take care and jaga kesihatan...


-Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - 

Berminat nak sertai keluarga AMAZING kami? Hubungi saya untuk info lanjut dan konsultasi percuma... 

Email: wnyshoppe@gmail.com 
H/P no: 013 4006006 
ID Shaklee: 931108 
Blog: http://wnyshoppelgk.blogspot.com 
Page: https://www.facebook.com/yanieroses 

"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! ANDA AKAN MENDAPAT KEISTIMEWAAN-KEISTIMEWAAN DI BAWAH SETELAH ANDA MENDAFTAR DENGAN KAMI: 

~ ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK 
~ ANDA AKAN DIBEKALKAN DENGAN JADUAL PENGAMBILAN VITAMIN 
~ ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP SOKONGAN TELEGRAM 
~ ANDA AKAN DIBERIKAN KONSULTASI PERCUMA SECARA BERTERUSAN 
~ ANDA AKAN DIBIMBING DAN DIBERI TIPS-TIPS EKSKLUSIF BERKAITAN SET YANG DIBELI

No comments:

Post a Comment